Důvěra: slovo, které udělá ze služby mnohem víc

Důvěra. Hodnota, která je důležitá v každém vztahu – partnerském, kamarádském, ale i obchodním. Zeptáte-li se někoho, jaká hodnota bude pro něj nejdůležitější, věřte, že důvěra bude na prvních příčkách. Pokud někomu důvěřujeme, máme tendenci k němu být upřímní, otevření, říkat mu to, co málokdo o Vás ví. Žádné téma není tabu.

Důvěra je křehká, čím déle se buduje, tím rychleji se ztrácí. Důvěra je ale zároveň obrovsky silná. Dokáže jakýkoliv typ vztahu posunout o několik úrovní dál. Důvěra je klíčová i pro mě, zvláště pro moji práci.

Profesní důvěra

Můj obor má jedno velké specifikum, tak jako obor lékařů či právníků. Tito lidé ví o klientech defacto vše. Myslím si, že v rámci wealth managementu, je to umocněné ještě o něco více. Právníka zpravidla nezajímá Vaše zdraví, lékaře zase finanční zázemí. Mě, poradce, zajímá, a zajímat by mělo, úplně vše. Při práci se stávám takovou snůškou tajemství, vím o svých klientech kolikrát vícero věcí, než jejich nejbližší. Vím o svých klientech každý detail z jejich finančního zázemí, vím o jejich zdravotních problémech, vím jaké mají v rodině vztahy, vím co je trápí, jaké mají problém, co plánují udělat za rozhodnutí, jak se jim daří.

Klienti si uvědomují, že jejich sdílnost je podstatná pro naše rozhodnutí. Pokud ta fakta znám, dokážeme se jim přizpůsobit a lépe s nimi pracovat. Nevěděl-li bych o nich, může to pak způsobit více škody než užitku. Pro sestavení finančního plánu a jeho realizaci je prostě vzájemná důvěra podstatná.

Zodpovědnost

Důvěra vychází ze zodpovědnosti a já mám za své klienty velkou zodpovědnost. Jsem to já, kdo definuje jejich budoucí směr, kdo se je snaží k němu posunout. Ovlivňuji jejich finanční výdaje, kryju jejich rizika, rozhoduji o jejich investicích, pomáhám jim určit kdo bude dědit jejich majetky, a spoustu dalšího. Klienti dělají rozhodnutí na základě mých rad, a těm radám důvěřují. A jejich důvěra je zodpovědností.

Příklady důvěry

Říkal jsem si, že Vám přiblížím pár příkladů, jak silná může důvěra být. Všechny příklady jsou samozřejmě stručné, bez kontextu a bez jmen.

  1. zdravotní stav: Vím o klientech, že si prošli v dětství vážnými nemocemi, či se léčili s psychickými problémy nebo například s alkoholem.
  2. majetky: Vím o klientech, jaké majetky drží a kde je mají, i ty které nejsou na první pohled vidět. Kolikrát o nich neví třeba ani jejich děti či partner. Má to důvody.
  3. finanční toky: Nedávno mě překvapil klient, že se rozhodl mi nasdílet přístup do aplikace třetí strany, kde si eviduje veškeré své majetky, zůstatky na účtech a finanční toky. Vidím každý jeho pohyb, který udělá. Chce jednoduchost, chce abych se nemusel doptávat, a abych měl data pro reporting z první ruky.
  4. sdílené dokumenty: Mám klienty, kteří mi sdílejí přístup do svých složek, kde mají veškeré jejich podklady. Oddací listy, různé smlouvy, právní dokumenty, prostě ledasco. Chtějí, abych věděl o všem a dokázal jim (nebo blízkým) pomoct, kdyby se stalo něco vážného.
  5. vztahy: Téma, které je tenkým ledem, nicméně realitou. Vím o poměrech v rodině, nebo o tom když to v páru neklape. Zde je nutná nezaujatost a nepatří sem moje názory na situaci, pro majetky je to ale důležité.
  6. plány: Zpravidla jsem jeden z prvních, kdo ví o plánech klientů – což je logické. Vím, že odchází ze zaměstnání, i když to tam ještě nikdo neví. Že prodají firmu, že se stěhují do zahraničí,…

Vědět, ale nezasahovat

Jak už jsem říkal, je důležité, abych informace měl. Je ale také důležité z mé strany stanovit hranice. Informace zpracovávám, a pracuji s nimi. K informacím se ale nevyjadřuji, snažím se do nich nedávat osobní pohled. Nejsem psycholog, nejsem někdo kdo by měl být hoden informaci více pitvat, vyjadřovat se k nim. Nehodnotím zda je rozhodnutí dobré nebo špatné, pouze hodnotím dopad na náš majetek a věci s tím související. I přes důvěru a otevřenost je potřeba udržet profesionalitu a nechat osobní názor zaparkovaný v garáži.

Není to jen o důvěře vůči mne

Tak jako klienti věří mne, musím vědět, že mohu věřit i jim. Důvěra, která není oboustranná, není důvěra. Moji klienti se mohou spolehnout, že co si mezi 4 očima řekneme, to tam zůstane (nevznikne-li mi nějaká zákonná povinnost). I já ale potřebuji cítit spoleh, že mi říkají pravdu, jsou vůči mne upřímní a nehrají něco za mými zády.

Je důvěra podstatná i pro Vás a zakládáte si na ni při spolupráci? Ať už v roli spotřebitele, tak poskytovatele?

Spojme se

E-mail

me@samuelpseja.cz

Telefon

+420606210012

Calendly

/samuelpseja

LinkedIn

Samuel Pšeja

Facebook

Samuel Pšeja

Instagram

@samuelpseja